Saturday 26 July 2014

Kita hari raya! Ye ke??

    Se-hun aja nak raya dah ni. Tapi tak rasa macam nak raya. Senyap sangat. Rumah aku, rumah jiran2 semua sunyi sepi. Radio pun tak dengar. Kuali pun takde dengar kena ketuk dengan senduk. Suara budak2 pun takde. Suara jiran aku yang non-stop membebel tu pun tak dengar juga.
    Haish.....am I in Twilight Zone????!!!!! Seramlah pulak!!!
    Plan dah dirombak. Masak-memasak di downscale-kan memandangkan chef2 ada yang sakit jantung, letih buat kuih untuk iftar ramadhan, letih jaga anak2 menakan, letih jaga laki, letih jaga anak masuk hospital dll. Ramadhan yang sangat eventful bagi kami di No 30!
    Tapi....kami akan tetap buat biskut raya. YA!! Plan tu masih mantap. Butter, tepung, bekas kuih semua dah beli. Takkan nak biar tak berusik kan.....kan.
    InsyaaAllah akan diusahakan beramai2 lepas berbuka nanti. Pasti seronok buat menyibuk  :D
    Petang nanti rasanya cukup quorum kat rumah ni. Si cilik2 semua dah balik dari rumah tok depa. Sekarang depa semua keluar pi ambil Hakim kat hospital. Nasib Hakim tak kena dengue. Alhamdulillah.
    Tadi, Ali, electrician Pakistan kami tu, dah datang tukar mentol2 lampu yang dah mati. Cerdik betul Ali ni....kat chandelier yang semua mentol kuning tu, tiba2 ada satu mentol putih. Tunggulah bila boss nampak nanti......hehehe.....mesti duit raya kena potong.
    Ani kata ada hamba Allah hadiahkan a gothic looking chandelier-like lampu kat sini. Jenuh dia fikir mana nak gantung. Last2 gantung kat garage. Harap2 orang tu tak perasanlah bila dia datang rumah nanti!
    My nephew nak makan potato salad hari raya nanti. Macam pelik kan.....tapi layan ajelah. Bukan susah nak buat pun. My sis pula teringinkan cream of mushroom soup. Beres! Kena ada garlic breadlah juga kalau macam tu kan. Imagine makan ni semua pagi raya nanti. Nampak sangat Cik Peah dah takde bersama kami - lari benor menu pagi rayanya!
    Student UPSR aku ni pulak terlebih rajin nak datang tuition sampai malam raya. Tersampuk gamaknya budak ni. Aku cakap kat dia, "Forget it! Lepas raya baru datang". Kalau dia datang juga, aku akan suruh dia belajar buat kuih.
    Abang aku sibuk menyapu keliling kawasan hari ni. Dia memang the resident gardener cum man Friday. Hari ni dia tak menyanyi pulak sambil berkemas. Tunggu mood raya masuk kot......
    Aku juga yang tak boleh pi mana2 sebab tidak dibenarkan berjalan2 sesuka hati. Takut tak sedar diri ini baru aja keluar hospital. Sakit jantung lagi. Nasib aku ni tak rajin merewang pun.
    So sekarang aku tengah duduk goyang kaki........

    SELAMAT AIDIL FITRI KEPADA SEMUA. Maaf dipinta, maaf dihulur. Semoga semua selamat, sejahtera dan bahagia berhari raya dengan tak kisahlah siapa.

No comments:

Post a Comment