Friday 11 October 2013

Adab saya memang kurang.....

            Ramai orang suuukaaa sangat bertekak dengan saya. Tak kiralah saya layan ke tak. Bila tak layan, depa dok juga terngiang2 kat tepi telinga ni...macam nyamuk. Irritating! Sampai saya fed up dah suruh depa shut up.
            Dulu masa kecik2 selalu kena tegur dengan mak sebab suka cakap lepas sedap mulut. Tapi saya tak kurang ajar - cuma kurang pengetahuan dan penguasaan basa-basi. Kalau tak lawa, saya cakap aja tak lawa bila orang tanya. Sama juga bila tak sedap, tak suka, tak kisah, tak kuasa dan sewaktu dengannya. Membuatkan ramai yang "terserot" - kira terasa hatilah. Jadi ada satu masa tu saya diam aja. Bila orang minta pendapat, saya tanya dulu samada dia orang betul2 ke nak pendapat saya. Kerana saya masih juga fail basa-basi.
            Nasiblah saudara mara sahabat handai terdekat tahu sangat personaliti saya ni. Kalau tidak rasanya saya lama dah dipulaukan! Masalahnya bila saya berdepan dengan orang luar yang tak kenal/tak berapa kenal saya.......
            Rupa2nya sifat saya yang sebegini ada juga gunanya. Saya aja yang dengan selambanya akan berkata apa yang tersirat dalam hati bila berdepan dengan penguatkuasa, ahli politik, kuncu2 ahli politik, anggota polis dan sebagainya. Yelah...bila dia orang ni sesuka hati aja suruh kita buat benda bodoh. Lagi2 kalau depa ni threaten saya - pantang tok nenek saya tu!
            Jadi saya selalu jadi spokesperson untuk mereka2 yang pemalu dan sewaktu dengannya. Sebab saya tak reti malu. Kulit rhinoceros! Kena maki pun saya cool aja. Dan saya tak reti maki orang walau macam mana marah pun hati ini. Nasib baik! Kalau tak dah lama kena racun.
            Dan saya tak kurang ajar. Cuma kurang peka dengan bahasa berlapik berkias orang Melayu. At least most of the time..........
            And I'm working on acquiring better "adab" in syaa Allah ;)
         

No comments:

Post a Comment