Thursday 2 February 2012

KU BERDIRI....

Ku berdiri menghadapNya di dini hari 
Tak selalu ku mampu berbuat begini 
Bukan aku sakit tak terdaya 
Bukan aku tak bermaya 
Cuma aku selalu leka 
Terlalu bersuka dengan dunia…..

Aaah dunia, tak pernah sudah! 
Ada saja jamuan untuk alpa 
Tak perlu guna minda 
Duduk saja, mata terbuka 
Mulut ternganga 
Lihat entah apa-apa!

Datang pula bosan sama dunia 
Bosan duduk ternganga lihat entah apa-apa 
Terbit suara halus, terngiang-ngiang di telinga 
Berputar-putar di minda 
Bagai hati ini berkata-kata 
Sudahlah….tinggallah…..

Datang pula suara anak muda 
Yang tak pernah bosan bersuara 
Pelbagai yang di cerita 
Sampai ketika hati ini terasa 
Mahu merasa apa yang dia rasa 
Sentuhan yang lebih halus dari sutera……

Lalu ku berdiri lagi di dini hari 
Kali ini dengan misi 
Aku ingin mencari 
Ingin merasa sentuhan yang seni 
Yang menyentuh sanubari 
Sentuhan misteri, melembutkan hati…..

Aku mahu sangat untuk rindu 
Aku mahu sangat merasa pilu 
Aku mahu merasa sayu 
Mahu rasa teramat malu! 
Mahu rasa betapa kerdilnya aku 
Bila berhadapan denganMu……..

Aku akan saban terus berdiri 
Di waktu ini, waktu sunyi 
Mengharap agar sepi pagi 
Menular ke hati 
Merangkum diri 
Agar ku tahu siapa diri ini…….

2 comments:

  1. i like the whole poem...and i particularly was moved by this rangkap...

    Aku mahu sangat untuk rindu
    Aku mahu sangat merasa pilu
    Aku mahu merasa sayu
    Mahu rasa teramat malu!
    Mahu rasa betapa kerdilnya aku
    Bila berhadapan denganMu……..

    saya tersentuh membaca kata2 di atas....teruskan menulis...dan semoga Ijan menemui apa yang sedang dicari.

    ReplyDelete
  2. thanks, pak pin...u always motivate me to do more... :) make doa for me ya!

    ReplyDelete