Thursday 14 July 2011

AKU & CINTA

Aku suka cerita cinta. Aku suka ayat-ayat cinta. Aku suka lagu cinta. Aku suka filem cinta. Aku suka tengok orang-orang bercinta. Ya…..memang aku suka segala apa berhubung dengan cinta. Kad-kad cinta, puisi cinta, lambang cinta dalam apa jua bentuk……
Tentu kau ingat aku ni seorang yang romantis kan? Yalah…..seorang perempuan yang ada taman didalam hatinya. Seorang perempuan yang hatinya lembut, yang mudah cair dengan segala tuturbahasa dan tuturcara cinta……
Tapi realitinya? Aku seorang yang cool…..yang senantiasa mengukir senyum, yang selalu ketawa, yang ceria, yang seolah-olah tiada apa didunia ni yang dapat membuatkan aku panik, merapu, melatah……Aku bukan seorang yang cepat marah, melenting, meninggikan suara.
Mereka yang tidak rapat denganku mengatakan aku ni friendly dan seorang extrovert. You know….the sort who livens up a party; witty, charming, good looking, too. Mereka juga kata aku ni termasuk golongan unforgettable.  Tapi mereka yang pernah bercinta atau cuba bercinta dengan aku pula kata aku ni unreal……cold…..heartless. Why?  Sebab aku ni tak reti nak cemburu lebih-lebih. Tak reti nak berprasangka bila orang yang aku suka tu bercakap atau keluar dengan perempuan lain. Dan aku boleh menjadi kawan rapat bila kami dah tak bercouple.
Pelik juga aku bila dia orang cakap macam tu. Bukankah selama alam ni diciptakan kaum Adam selalu mengeluh sebab kononnya kaum Hawa ni tak faham mereka ni. Yang kaum Hawa ni terlalu emosional; hanya mengikut nafsu tanpa ada seiota pun sifat rasional……you know…..terlalu mengikut hati dan perasaan.
Hah….tapi bila berkawan dengan aku yang mungkin terlebih-testosterone-masa-dicipta-dulu ni kaum Adam ni mengeluh juga. Dia orang kata aku ni tak berperasaan. Tak romantik hanya sebab aku tak nak date dia orang jika tengah baca buku yang best. Tak nak cancel temujanji dengan girlfriends/adik/abang/sepupu aku bila dia orang kononnya nak surprise aku by flying home early dari overseas. Mat-mat ni jealous pula bila aku ramai kawan lelaki. Memang aku lebih selesa berkawan dengan lelaki sejak dari kecil lagi. Macam dia orang tak tau! Best friend aku pun lelaki.
Pening! Pening! PENING! Kaum Adam ni cakap lain buat lain….heh heh…sama aje macam kaum Hawa kot! Ini yang buat kisah Adam dan Hawa tak akan pernah membosankan……

1 comment:

  1. Men usually can't handle women who behaves like men. They keep whining why women can't be more like men, and went we do, they scamper like meerkats chased by hyenas! Instead of being the answer to their prayers, they somehow managed to turn us into their nightmares! Sigh.

    ReplyDelete