Friday 15 July 2011

AKU TETAP TAK SUKA KEDAI MAMAK!

             Aku suka roti canai. Tapi aku tak suka duduk makan kat kedai mamak. Aku suka mee goring mamak. Aku tetap tak suka duduk kat kedai mamak. Ironi kan? Snobbish mungkin aku ni. Budak bandar yang dibesarkan di kampung. Masih juga terbiasa dengan benda-benda bandar gamaknya. Tapi kedai mamak ni kebanyakkannya kat kawasan bandar pun. Cuma masa aku kecil-kecil dulu tak banyak ada.
                Aku suka minum teh o ais limau, makan pisang goring, ubi ketok, cucur udang, lempeng dan sewaktu dengannya. Juga suka latte, cuppaccino, cheesecake, waffle, pancake, scones…dan yang sewaktu dengannya. Boleh makan pulut semangkuk terak tapi tak boleh habis sepinggan nasi putih. Suka makan lauk pauk kampung terutamanya yang pedas-pedas. Suka makan western food. Tapi tak berapa suka makan daging. Tak suka tom yam, nasi goring pattaya, kari mamak.
                Aku okay aje duduk bertenggek makan kat gerai-gerai tua separuh tersungkur. Okay aje duduk makan rojak kat tepi longkang besar tepi jalan besar. Suka makan burger tepi jalan. Boleh aja makan keropok lekor sambil berjalan round-round pasar malam. Seronok makan kat restoran tak kira ada star atau tak.
                Tapi aku tetap tak suka makan kat kedai mamak! Aku tak suka bau-bauan kat situ. Mejanya yang sentiasa melekit. Lantai dia…isy….jangan cakaplah. Tak kiralah sekarang dia orang selalu panggil kedai mamak tu bistro ke apa ke. Pekerja dia pula selalunya tak berapa faham cakap kita….lain kita order lain yang datang.  Lepas tu buat muka seposen bila kita complain L. Lagi satu perkara…pekerja dia pun nampak macam melekit aja juga…sama macam meja dengan lantai kedai tu.
                Makanan pula hampir semua warna coklat atau warna oren. Sungguh tak menyelerakan! Sayurnya kadang-kadang sampai tak boleh kenal asal usulnya. Kalau datang malam sikit makanan kat bain marie  (tempat lauk disimpan panas) tu nampak kering tak bermaya. Lepas tu jarang nak dapat roti canai yang gebu. Selalunya liat macam tapak kaki. Sambalnya tak pernah yang cukup masak. Kari pun sama….rempah tak garing betul.
                Kira aku ni akan hanya pergi ke kedai mamak as a last resort lah. Atau bila yang lain tu semua nak pergi sana. Jadi tahan ajelah. Nak kata murah makan kat situ…taklah juga. Tapi kedai mamak dah jadi sinonim dengan kehidupan seharian orang Malaysia. “Jom teh tarik” sama maknanya dengan “lets do coffee”. The fact that kedai mamak buka 24 jam lagi membuatkan kedai-kedai ini popular. Senang…tak payah susah-susah fikir mana nak pergi minum, makan. Sampai terasa pelik pula kalau nak pi duduk minum kat McDonalds pagi-pagi buta pukul tiga.
                Dulu ada jugalah orang buka meja jual nasi lemak, mihun bungkus, minuman lebih kurang tengah-tengah malam. Boleh juga lepak kat situ. Sekarang dah hampir semua kena halau dengan penguatkuasa L. Brother burger pula jarang yang jual minuman. Sebab tu depa JV dengan 7-Eleven kot. Tenggek kat mana ada 7-Eleven supaya orang senang beli air.
                Dulu boleh juga duduk makan kat petromart. Ada makanan dan minuman panas. Ada kerusi meja boleh duduk makan dan bersembang 24 jam kalau nak. Sesetengah stesen minyak tu siap ada tempat lepak kat luar lagi. Siap jual cuppaccino, latte bagai. Ada croissant, pie, hot dog…..macam-macamlah. I miss those days L
                Sekarang tinggal kedai mamak, kedai mamak, kedai mamak! Aku tetap tak suka kedai mamak!

No comments:

Post a Comment