Thursday 14 July 2011

MUHAMMADKU – PART 2

Secret Recipe, Taman Melawati; 3pm

“Hi, gorgeous
“Hey, handsome”,  aku ketawa.
“Aku dah jumpa Muhammad hang.”
Aku mengangkat kening.
“Dia ustaz muda. Tengah belajaq lagi. Dua tahun lagi dia baliklah.”
How…..muda?”
“28”
What???!!! Hang gila ka apa?? Sama umoq dengan anak I tu!”
“Habis hang habaq nak jadi macam Siti Khadijah. Okaylah tu.”
Hello, friend…..Siti Khadijah dengan Rasulullah tu age difference dia 15 tahun….bukan 23 tahun, babe. I nak husband bukan a son, aku ketawa.
“Ala age is only a number.”
Number kepal hot (kepala hotak) hang! Kot sat ni I sama tua dengan mak pak dia? Haru….haru….”, aku ketawa lagi.
“Mak aku pun kata okay tau….untuk hang. Dia kata hang pun rupa muda aja…..nak kata 40 pun orang tak percaya.”
“Tapi aku tau aku 51….so there! Jadi cradle snatcher aku ni nanti. Haru….”, aku menggeleng sambil ketawa lagi.
“Hang kan corporate planner. Buatlah proposal. Budak ni baik tau……handsome pula tu!”
“Hmmm….okay….lets just do an academic exercise. Ni hypothetical jelah.  Dia 28…bujang…grad nanti umoq dia 30, 31….mak pak dia sure dah ada calon menantu”, aku merenung latte aku mencari ilham.
“Premis aku untuk menikah dia……nak khalifah, nak imam yang boleh mengajaq, membimbing aku. Yang tak takut nak menegakkan tiang agama dalam whatever situation. Romance is not in the equation. Premis kedua….dia tak pernah kawin so dia nak yang berkenan dihati yang boleh dapat zuriat”, aku berfikir sambil meneguk latte.
“Okay ni proposal aku. Dia menikah dengan aku. Aku pi pinang yang nombor dua. Aku finance wedding depa. Depa still boleh dapat  romance in their marriage. Macam mana? Okay tak?”, aku mengangkat kening sambil ketawa. “Depa dapat anak aku tolong babysit bila perlu. I love babies! Boleh tolong ajaq English bila budak tu pandai bercakap , aku ketawa.
Set! Cantik proposal tu. Kalau aku, aku on ja”, dia turut ketawa. “Dia pun baik dengan family hang.”
“Huh? Serious?
Yup. Famili hang selalu ajak dia bila kenduri. Takkan hang tak kenai kot?”
“Aku manalah pernah ambik tau sapa yang jadi imam masa kenduri. Selalu brothers aku ja layan depa tu.”
Aku ketawa lagi bila teringat sesuatu.
Can you imagine muka anak-anak I if I kata nak kawin dengan someone their age?”, dan ketawa aku berderai lagi. Dia pun tergelak sakan.
“Menantu hang yang sorang lagi tu pun tua lagi kan….”, dia terus ketawa.
“Haha…..sure depa ingat I ni dah buang tebiat or terlebih gatai. Haru…….Tu belum my friends lagi……Silap haribulan depa bawa I pi berubat!”

Kami berdua tergelak besar. Proposal? Cancelled. Tak payah!. Buat pening kepala aje nanti………..

1 comment: