Friday 22 July 2011

POLIGAMI: KENAPA MARAH?

“Eeee…. gatalnya dia ni! Dah tua ganyut pun nak kahwin lagi”, dia mencebik kat majalah ditangan dia.
“Salah ke?”, aku bertanya.
“Yelah! Dah ada bini nak juga yang muda.”
So?
“Gatal! Bini dia baik tau. Dia ni pantang je nampak yang dahi licin.”
“Biarlah dia. Dia mampu kan…”
“Memanglah….tapi budak ni muda sangat. Tak padan dengan dia.”
“Habis…kalau dia nak kahwin dengan I yang tua ni you okay ke?”, aku ketawa.
Terdiam dia.
“Okay ke kalau I?”
“Alaa….you bukan nak dia pun.”
Doesn’t matter. Kalau dia nak kahwin yang tua macam I ni okay ke?”, aku terus mengusik dia. So, yang you marah meluat menyampah ni bukan pasal dia nak kahwin budak muda kan? Tapi because dia nak nak kahwin lagi kan?”, aku ketawa lagi.
“Yelah! Sorang tak cukup ke?”, dia membalas dengan muka dan nada mencuka.
“Sebab dia rasa tak cukuplah tu dia nak tambah.”
“Alaa…men ni memang saja gatal. Bila kita dah tua, dia orang nak new model.”
“Taklah. My ex dulu nak aje yang lain eventhough I was young, aku ketawa sakan…seronok mengusik dia.
Ex you tu memang gatal!”
You ni….semua orang pun you kata gatal. I rasa kan if women boleh berpoligami I pun dah ada 4 husbands.”
Dia jegil mata dia kat aku.
Why not? I can love more than 1 man at the same time tau! Eh…you tak pernah attracted to a man ke after you were married?
“Adalah. Tapi setakat minat tengok jelah. Tak take it further.”
Why?
“Eh…you gila ke? I’m married lah!”
“Kita tak pursue because we’re married. Sebab kita tak boleh have more than 1 husband kan?”, aku tersenyum sambil mengangkat kening.
Maybe”, dia menjawab…hesitantly.
“Hahaha….macam tulah juga men. Dia orang buat because dia orang ada option to have more than 1. Kita marah depa because kita takde option tu kot”, aku terus mengusik.
“Alaa….menyampahlah cakap dengan you!
Sometimes I wonder what it is that women hate so much about polygamy…Is it because deep down we hate sharing? Or could it be because polygamy isn’t an option for us?

1 comment:

  1. a good one! hahahaha...

    kalo ade option tuh agaknyer camne la dunia ek?

    ReplyDelete