Thursday 14 July 2011

SOUL MUSIC

Austin Chase, Wangsa Walk; 4pm


    “Hi”
    “Hey”
    “What are you listening to?”
    “Music that I’m trying to make the music of my life
    “Oh??”
    “I was thinking. It passes my ear canal, goes down my nose into my throat….at the same time up into my brains bouncing merrily amongst my grey matter then slither down my esophagus passing my heart into my stomach down to my toes. Past all my chakra points. Hopefully rejuvenating them. Repairing them. Hopefully tickling them all awake……making them aware. Always aware and open.”
    “Hmm??”, nada pelik tak faham……
    “Hopefully making me see. Get me out of my blindness…..darkness.  Baru aku faham maksud mata terbuka tapi buta. Memang buta aku ni. Cacat dalam sempurna……”, seolah-olah berbisik sendiri. “Manja betul aku ni. Juga leka”….aku mengeluh.
    “Huh??”
   “Manja dan leka dengan kehidupan aku. Kurang usaha. Tapi mahunya besar. Tinggi menggunung kalahkan Everest.”
     “Apa?”
   “Aku rasa aku susah. Tak kaya. Tak ada harta. Tapi realitinya aku ni kaya raya although hutang keliling pinggang.”  Aku senyum kelat. “I’m so blessed. With almost everything…..intelligence, education, family, friends, looks, roof over my head, money for lattes and cheesecake, health, clothes. So much. So taken for granted”, aku terus bermonolog. “So busy reading my favourite authors. Buku text hidup mati tak baca and tak tahu apa isinya”, aku berkata sambil merenung jauh entah kemana.
   “No…correction. Baca tapi tak tahu apa yang dibaca. Kalau sekarang exam hidup mati……sure…..guarantee….fail!”, masih dengan monologku. “Sibuk dengan Patterson, Ludlum, Grisham, Cornwell, Crichton. Macam boleh tolong masa mati……lepas mati…..”, aku mencebik.
      Kawanku mengangguk. Baru faham apa yang aku rant. Aku tersenyum.
     “Jom belajar Arab. Boleh faham buku text hidup mati. Dapat feel.” Aku masih tersenyum. “Aku teringin nak rasa sebak bila baca Quran. Teringin nak rasa keluar airmata bila baca. Really wanna feel that. At least once……”, sambil aku menghabiskan latte yang tinggal seteguk dua.
      Kawanku mengangguk tanda faham…….Time to go home……..time to get back to basics……..

No comments:

Post a Comment